Er din LinkedIn-profil oppdatert?

Utfrest LinkedIn logo i farger på en hylle

Jeg tipper du har en LinkedIn-profil. Har du pusset opp den i det siste? Ta en titt, og start med overskriften. Forteller den hva du gjør i dag, hva du er god til og om du brenner for noe spesielt?

Overskrift

Hva kan andre oppnå ved å jobbe sammen med deg? Har du skaffet deg ny erfaring som du gjerne skulle ha gjort mer av? Her kan du også nevne programvare som stikkord til slutt, hvis du for eksempel er en racer i Excel. Det er lov å skryte litt og vise seg frem! Du har 120 tegn til rådighet, så bruk dem godt. Det er overskriften som dukker opp først når du blir googlet (sammen med profilbildet), og da er det viktig å bruke nøkkelord som beskriver hva du er spesielt god på. Jo mer presis beskrivelse, dess bedre synlighet får du hos interessante arbeidsgivere.

Kontaktinformasjon

Sjekk hva du har satt opp som kontaktinformasjon. Gjør det enkelt å komme i kontakt med deg! Mobilnummeret ditt er en selvfølge, og en epostadresse. Har du en blogg, så legg til den også. Pluss nettsiden der du er i dag.

Sammendrag

Hvordan er sammendraget ditt? Kanskje du har fått nye oppgaver og mer ansvar i det siste? Beskriv kort hvilke oppgaver du har i dag, og hva andre kan forvente av deg som kollega. Vis gjerne til eksempler der du har hatt ansvar for gode resultater. Vær konkret. Presenter gjerne en god case for å vekke nysgjerrighet hos rekrutterere. Tenk «Call to action» – ta med mobilnummer og epost her også.

Kompetanse og erfaring

Få noen i ditt nettverk til å anerkjenne deg for det du er god til. Anerkjenner du dine kontakter, er det naturlig at de gjør det samme tilbake på din LinkedIn-profil. Spør kolleger om de kan gi deg en anbefaling. Det må være noen du har jobbet tett med, som kjenner deg godt og som kan fremheve hva som er ekstra bra ved å jobbe sammen med deg. Dette er en fin måte å få presentert dine evner, kompetanse og personlighet.

Interesser

Interessene dine sier mye om hvem du er. Kanskje du har begynt med noe nytt i det siste? Få det frem! Har du engasjert deg i et lokallag, eller gir du av din tid som frivillig? Er det noe du har lyst til å lære mer om kan du nevne det også. Det viser at du er en engasjert, nysgjerrig og lærevillig person. Mange arbeidsgivere har det høyt på listen over ønskede kvalifikasjoner.

Profilbilde

Kanskje på tide å skifte bilde? Få noen til å ta et nytt av deg med en nøytral bakgrunn (unngå selfie, det gjør noe rart med halspartiet). Vær kledd for å gå på jobb og vis ditt gode humør.

Bruker du LinkedIns toppbanner som ligger bak profilbildet? Bytt det ut med noe som gjenspeiler selskapet du jobber i, type fagområde/bransje hvis du jobber selvstendig – eller noe du identifiserer deg med. Anbefalt størrelse: 1584×396 piksler.

Har ikke tid, sier du?

Ja, det tar tid å fikse på en linkedin-profil. Ta litt nå og da, så blir det ikke uoverkommelig. LinkedIn har en detaljert guide, men følger du disse punktene er det nok til at du kan få toppscore på din profil.

Lykke til med oppussingen!

Illustrasjonsfoto: pixabay.com