Eventyret om Inger Mari Bomo

Det var en gang en konsulent som mistet jobben sin i Postbanken. Konsulenten tenkte som så, jeg starter opp min egen bedrift jeg. Dermed var eventyret i gang. Inger Mari Bomo ble grunder og startet i 1996 opp sitt eget bemanningsbyrå som hun kalte VikarService.

Dette firmaet drev hun i 5 år før det i 2002 ble solgt videre til Adecco. Hun fulgte selv med over og er veldig glad for det. I dag er hun distriktssjef og avdelingsleder i Nord Trøndelag. Hvor kontorene har vært lokalisert har endret seg i takt med markedet.  

Tidligere har de hatt kontorer Namsos, Levanger og Stjørdal.  I dag har de et krypinn av lokaler på Namsos og på Rørvik. Når Inger Mari skal koble av og ha litt fri utenom alle øktene på jobb reiser hun opp på fjellet.

– Jeg har en fantastisk liten hytte på fjellet hvor det er godt å komme, og senke skuldrene og ha litt fri utenom alle øktene på jobb. Her henter jeg energi. Den ligger på en plass som heter Lierne og den kan jeg bruke hele året.  Jeg elsker heimen min i Steinkjer der jeg bor på et småbruk nede ved sjøen og har en stor hage med masse blomster.

En ringrev i bransjen

Inger Mari trives med å snakke med folk og har bred erfaring i det å bemanne og rekruttere riktig person til riktig jobb i alle typer bransjer og innen alle fagområder som for eksempel bygg, hospitality, general staffing og pedagogisk personell.

Hun jobber med alt fra personalutvelgelse, oppfølging av medarbeidere, salg, markedsføring, oppfølging av sykemeldte til rådgivning og rekruttering til faste stillinger.

Hun har jobbet i det Nordtrønderske markedet i 25 år og har til tider følt seg som en misjonær som har sprunget rundt og snakket varmt om bemanningsbransjen. I Nord Trøndelag var de nemlig ikke særlig vant med vikarbyråer.

Vi er som en stor familie som har det artig sammen

Hovedårsakene til at Inger Mari ikke kunne tenke seg noen annen arbeidsgiver enn Adecco er at det er stor variasjon i arbeidsoppgavene i tillegg til at hun har en masse herlige kollegaer som hun setter ekstra stor pris på. Selv om alle jobber mye, har de også frihet under ansvar.

– Det er et firma med masse fart hele tiden og vi tenker at nå bretter vi opp armene, dette får vi til. Jeg brenner for å hjelpe folk som søker jobb hos oss ut i ny jobb og løse hverdagens små og store utfordringer.

Vi tar på oss Adecco hatten

På spørsmål til Inger Mari om hva det er som er særskilt med Adecco er hun åpen på at mange bemanningsbyråer er ganske like, men at personene som jobber hos oss er annerledes. Det er dette som utgjør den store forskjellen.

– Jeg kan gå ut å selge hele Adecco og ha på meg Adecco hatten og vite at jeg har spesialister i ryggen. Vi tar ting seriøst og ordentlig, vi har den lokale tilstedeværelsen og vi kjenner mange bedrifter.

Inger Mari understreker også at vi er gode til å bruke vårt nettverk og finne rett match mellom bedrift og medarbeider.

– Vi tar på alvor at vi skal selge våre relasjoner til kunder og medarbeidere, det er personene som er det viktigste. Selv om en kandidat har en god CV, skal personen også passe inn i bedriften.

To hender på rattet

Inger Mari innrømmer at det har vært en krevende periode, spesielt etter at Corona-en kom. På Steinkjer og i Nord-Trøndelag har det vært usedvanlig travelt, så travelt at det nesten ikke har vært til å tro. Men Inger Mari har styrt sitt område fremover med stødig hånd. De har masse folk ute i jobb og har også gjort en del rekrutteringer som det nå jobbes mer og mer med.

– Den ene hånden har jobbet med rekruttering mens den andre har jobbet med utleiebiten, så har det hele tiden vært fokus på å bli god på rekruttering mens man samtidig skal løse oppdrag midlertidig og ad-hoc.

I Nord-Trøndelag forbindes den røde Adecco logoen hovedsakelig med vikar og ikke med rekruttering.

– Vi jobber aktivt med å øke kjennskapen om bredden i våre tjenester og om at vi også har lang erfaring med rekruttering.

Inger Mari setter pris på støtten fra sentralt hold og mener det øker muligheten for at bedriftene ringer Adecco når de skal rekruttere til faste stillinger.

Om rekrutteringsprosessen og den perfekte match

Etter så mange år i bransjen har Inger Mari et stort nettverk i næringslivet og det bruker hun aktivt når hun skal søke etter kandidater. Hun kontakter også andre kollegaer i Adecco for å høre om de har hatt rekrutteringer for å få opp navn på aktuelle kandidater. I tillegg bruker hun LinkedIn og google aktivt for å søke opp kandidater.

Inger Mari bruker lang tid på kravspesifikasjonen for å være helt sikker på å vite hvilken type person som skal inn. Det er ikke helt sikkert du skal ha inn akkurat den samme kompetanse som du hadde tidligere. Når kravspesifikasjonen er klar og tydelig settes det opp tester som gjør at man enklere kan få frem forskjellen på kandidatene. Adecco er sertifisert på personlighetstester som Map, Matrigma og MINT.

Inger Mari har bistått bedrifter med å både hele rekrutteringsprosessen og delprosesser. Uavhengig om vi tar hele eller deler av prosessen kan vi  hjelpe til med intervjuer, referansesjekk og utvelgelse.

Kan hjelpe til med en del av rekrutteringsprosessen

For et av de store firmaene i området bisto de med selve rekrutteringen og med testing. Kunden la selv ut annonser og satt opp kravspesifikasjonen, men ønsket noen som kunne bistå med selve rekrutteringen og utvelgelsen av kandidater.

Adecco Nord-Trøndelag har hatt rekrutteringer til flere bedrifter som har vært usikker på selve prosessen og trengt en samarbeidspartner.  

Hos en av disse kundene satt de igjen med tre knallgode kandidater, men de klarte ikke å bestemme seg for hvem de skulle velge.

– Her hjalp vi til med å skape caseoppgaver i samarbeid med kunden og kombinert med kompetansetester kartla vi hvem som var god på hvilke områder.

Kompetansebaserte tester kan være utslagsgivende

Inger Mari brukte Map /Matrigma testene hvor hun fikk en kompetanseprofil basert på kravspesifikasjonen. Resultatene vises som ved en spindelvev-graf og blir lagt oppå hverandre med tre forskjellig farger, og så har man resultatet.

Det kartlegges hvem var god på økonomi, hvem var god til å snakke med folk, hvem var god til å ta unna oppgaver og så videre. I tillegg til de fleste andre kundene Inger Mari har så synes også denne kunden at dette var matnyttig og et meget godt verktøy ved utvelgelsen.

– Det blir ikke en test med masse ord, det blir så visuelt. Det kan hjelpe kundene å forstå. Et bra verktøy som jeg elsker å bruke og kundene blir så fornøyd med akkurat dette. Jeg bruker det ved alle rekrutteringer.

En slik test kan selvfølgelig ikke stå alene. Inger Mari har lang erfaring i både intervjuteknikker og oppfølgingsspørsmål og luker fort ut ting som ikke stemmer. De klarer ikke å «dreie henne rundt lillefingeren».

Inger Mari og hennes team står klare til å hjelpe til om du har behov for å bemanne eller rekruttere til din bedrift. Klikk her for å komme i kontakt med Inger Mari eller en av hennes kollegaer.