Hvordan takler du kritikk?

Posted on

Har du noen gang fått kritikk på jobben? Klart du har, hvem har ikke det? Min påstand er at man blir en bedre arbeidstaker, ja til og med et bedre menneske, hvis man lærer seg å bruke kritikken konstruktivt.

Jeg er sjefen her

Jeg har vært dårlig på å ta imot kritikk, tro meg. Det er spesielt én episode i min karriere som peker seg ut som det beste/verste eksempelet.

For 10 år siden jobbet jeg som leder, og en dag ville en ansatt snakke med meg. Han var frustrert over vaktlisten jeg hadde satt opp og mente jeg ikke var nok tilstede i hverdagen. Det stemte sikkert det, men som sjef bestemte jeg jo selv når jeg kom og gikk, så dette uttrykte jeg i mitt sinne over innblandingen.

– Hei! Jeg er sjefen her … og jeg kommer når jeg vil og jeg går når jeg vil, sa jeg litt hissig.

Jeg skjønte jo med én gang at den setningen skulle vært usagt, og min kollegas ansiktsuttrykk levnet ingen tvil …

– Takk for at du poengterte det, parerte han syrlig og gikk sin vei. Forståelig nok. Min håndtering av denne situasjonen kunne sikkert blitt med i en bok om dårlig lederskap.

Rett i forsvar?
Rett i forsvar?

God læring

Det var ingen tvil om at lederjobben kom litt i tidligste laget for meg, men for en lærdom denne perioden ble. Det var på tide å endre metoden for å takle kritikk. Jeg er med årene blitt veldig tilhenger av å gi og ta i mot konstruktiv kritikk, og jeg mener at jeg i Adecco har utviklet meg personlig på dette området. En leder sa til meg:

– Jeg SER at du har tatt til deg tilbakemeldingen og jeg SER det kverner rundt i hodet ditt, og til slutt jobber du aktivt med det.

En egenskap som ble høyt verdsatt. Yes! Jeg har faktisk lært.

Noen enkle tips på veien

Hvordan du takler å få kritikk har faktisk noe å si for hvordan du oppfattes av menneskene rundt deg. Hvis kritikken er konkret, saklig og konstruktiv, så burde du ta imot med en åpen holdning og bruke den positivt. Ja, snu det til din fordel og gjør noe med det. Er kritikken helt usaklig begrunnet så er det en litt annen sak, men jeg ville likevel prøvd å være saklig og konkret tilbake.

Mine tips

  1. Lytt til kritikken.
  2. Ha en positiv innstilling.
  3. Tenk over om du kan gjøre noe med det.
  4. Finn ut hva du kan gjøre for å løse det.
  5. Jobb aktivt med å løse det over tid.

Jeg håper du er velsignet med gode kollegaer som både gir og tar konstruktiv kritikk. Hvis det er én ting jeg er sikker på så er det at man får mer positivt ut av karrieren om man lærer seg å takle kritikk:

  1. Du lærer av dine feil.
  2. Du utvikler deg i en positiv retning.
  3. Du får et godt rykte.
  4. Det er et godt referansepunkt til fremtidige arbeidsgivere.

Den amerikanske forfatteren og filosofen Elbert Hubbard sa:
«For å unngå kritikk – si ingenting, gjør ingenting, vær ingenting.»

Det anbefaler jeg dog ikke. Hvordan skal man da kunne vokse på oppgavene?

Et ukritisk lykke til fra meg.

Alexander Hem Haaskjold

Alexander Hem Haaskjold
Tittel: Salgssjef, Adecco Pedagogisk Norge

BIO: Jeg jobber som Salgssjef for Adecco Pedagogisk Norge. Her har jeg et nasjonalt salgsansvar og jobber dedikert med salg mot barnehager, skoler og andre pedagogiske institusjoner. Min fartstid i Adecco strekker seg over 5,5 år, først som konsulent og selger innen Hospitality segmentet før min nåværende stilling.

Jeg er utdannet kokk og har tidligere arbeidserfaring som kokk, kjøkkensjef og kantineleder før jeg etter 12 år bak grytene i Bergen og Oslo, tok steget over i bemanningsbransjen. Gjennom flere ulike arbeidsgivere i løpet av 17 år har jeg gjort meg mange erfaringer gjennom å samarbeide med forskjellige typer mennesker. Jeg er tilhenger av kontinuerlig utvikling i arbeidslivet og mitt ønske er å inspirere og motivere andre til å nå sine mål.

Kontakt:  LinkedIn, Twitter

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *