Karriere og sosiale medier

Posted on

Jeg får stadig spørsmål om hvilke sosiale nettverk jeg anbefaler dersom man skal få seg jobb ved hjelp av sosiale medier. Facebook eller LinkedIn? LinkedIn eller Twitter? Hvilken plattform fungerer best? Dette er feil innfallsvinkel og feil type spørsmål.

Spør deg selv om følgende

– Hva slags type jobb ønsker du deg?
– Er du best til å kommunisere skriftlig eller muntlig?
– Er du saklig og analytisk, eller mer kreativ og morsom i din skriftlige kommunikasjon?
– Skriver du lange tekster eller vil du helst ha det kortest mulig?
– Etc.

Ut fra svarene du får kan du finne ut hvilke plattformer du bør bruke for å profilere deg på en god måte. Kanskje du ikke liker skriftlig kommunikasjon og vegrer deg for å skrive noe i det hele tatt, men så kommuniserer du godt muntlig. Da er kanskje YouTube og videoblogg riktig? Dersom du er en kreativ sjel som vil vise dine flotte bilder eller kreasjoner, er kanskje en bildeblogg og spredning via Twitter riktig? Er du analytisk anlagt og liker å skrive, er kanskje blogg riktig? Det er sjanseløst å gi et konkret svar på hvor du bør være for å få en fordel i jobbjakten, uten å ha tatt en slik analyse først. Det viktigste er å ha en skikkelig bra kanal hvor du virkelig får skilt deg ut, kontra mange halvgode sider der du ikke får vist kompetanse og engasjement.

Godt forarbeid

I tillegg må du sjekke om potensielle arbeidsgivere bruker sosiale medier i det hele tatt i jakten på talenter. Det er fortsatt veldig mange som foretrekker tradisjonelle rekrutteringsprosesser. Hva er vitsen med å legge mye tid og arbeid i en profil for å vise deg frem, dersom de du ønsker å jobbe hos ikke ser det? Da må du evt. ha andre motiver for å bruke mye tid på sosiale medier enn å finne drømmejobben.

Finn mest mulig informasjon om bransjen og dine drømmearbeidsgivere. Hvordan jobber de med sosiale medier? Bruker de f. eks. LinkedIn og legger ut annonser der? Er de aktive på Twitter? Kan du snakke med dem på Facebook? Googler de før jobbintervjuet? Liker de best tradisjonelle CV-er og lite kreativitet? For å bli synlig må du velge riktige kanaler for din bransje.

At alle skal bruke sosiale medier til å fronte seg i jobbjakten er bare tull. At mange kan ha stor nytte av å bruke sosiale medier til personlig merkevarebygging er derimot helt sant, men da må det gjøres riktig.

Nettverk, nettverk, nettverk …

Nettverk er viktig. Om du har nettverket ditt i kontaktlisten på mobilen, på Twitter, Facebook eller LinkedIn spiller svært liten rolle. Hovedpoenget er å jobbe med nettverket ditt og profilere deg og din kompetanse til riktig målgruppe. Nettverksbygging kan gjøres i mange digitale kanaler – til og med analog nettverksbygging fungerer fortsatt 😉

Føre var …

Google deg selv
Google deg selv
Google deg selv

Sørg for at en fremtidig arbeidsgiver får det inntrykket du ønsker at de skal få, dersom de skulle finne på å google deg før intervjuet.

Oppsummert

1. Spør de riktige spørsmålene om bransjen og dine drømmearbeidsgivere, kanskje er ikke sosiale medier aktuelt i det hele tatt.
2. Spør de riktige spørsmålene om hvilke plattformer du virkelig kan hevde deg i og profilere deg på en god måte.
3. Jobb med nettverksbygging. Enten via digitale kanaler eller tradisjonell «face 2 face».
4. Google deg selv.

God jobbjakt!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *