Hvordan håndtere kjærlighetssorg på jobb?

Posted on

Å bli såret av den du elsker gjør fryktelig vondt, og de fleste av oss må gjennom dette én eller flere ganger i løpet av livet. Hva gjør du når sorgen går ut over dine prestasjoner på jobben?

En god kompis av meg ble dumpet av kjæresten for noen måneder siden. De møttes som tenåringer og var et typisk par med et forhold som alle trodde kom til å vare. Etter syv år sammen, tok han bruddet tungt.

Han jobbet som salgsleder, der prestasjonen hele tiden må være på topp. Dette ble en stor utfordring. Ikke lenger hadde han motivasjon til å være en pådriver for teamet sitt, noe som igjen fikk følger for salget. Når det da gikk dårlig på jobb, gikk det også enda dårligere privat og vice versa.

Det toppet seg da han ble innkalt til sjefen, som fortalte at jobben hang i en tynn tråd om han ikke skjerpet seg. Siden kompisen min tidligere hadde svart at alt var fint da han ble spurt om noe var galt, syntes han det var ekstra flaut å skulle si sannheten nå.

Stoltheten var på bånn, skulle han likeså godt kle seg naken og fortelle sjefen at han var blitt dumpet av dama? Han som hadde snakket så varmt om kjæresten til de andre på jobben – og nå var det slutt. Nei, noe så flaut! Da var det bedre å tie… eller hva?

Jeg ble nysgjerrig på hvordan man best mulig kan håndtere en slik vanskelig privatsak på jobb og spurte derfor direktør Guri Larsen i Adecco Search & Select om noen gode råd.

1. Orienter din leder og kolleger om situasjonen, men ikke bruk mye tid på det

Du trenger på ingen måte å gå i detalj om hva som har skjedd. Det holder å si at du og partneren din har gjort det slutt eller går igjennom en vanskelig tid. Husk at selv om det kan føles som om verden går under, er det for andre bare et annet forhold som gikk skeis. Med en skilsmisseprosent på over 50 prosent er ikke kjærlighetssorg akkurat uvanlig.

2. Fokuser på arbeidsoppgavene når du er på jobb

La jobben bli ditt fristed mot vonde følelser. Prøv å holde tankene dine rettet mot det som skjer her og nå, istedenfor å bekymre deg for hva som har skjedd eller skal skje. Selv om dette kan virke vanskelig, er det faktisk lettere å forandre psykologiske tankebaner enn fysiske uvaner. Sett opp gjørelister og bestem deg for å ikke deppe før første gjøremål er «done and dusted».

 3. Vær fysisk aktiv

Kom deg på trening eller gå en rask tur i stedet for å synke ned i sofaen etter jobb. Trening utløser endorfiner som er kroppens eget lykkehormon. Hvem har vel tid til å tenke på eks-en midt i en zumbatime?

Mitt tips: Prøv å se framover

Når en dør lukkes, åpnes en annen. Dette var definitivt tilfelle med kompisen min. Etter flere titalls timer i telefonen hvor de samme emnene gikk på «repeat», sa jeg ifra om at hvis han var så misfornøyd med livet så fikk han gjøre noe med det. Gang på gang fikk jeg svaret «det er ikke så lett, da». Da ringte jeg en av hans største konkurrenter og anbefalte ham til en stilling de hadde utlyst. «Hvordan våger du!», sa kompisen min bittert og slang på røret. Sinnet varte heldigvis ikke lenge. Arbeidsgiveren jeg hadde kontaktet kalte ham inn til intervju noen dager senere. Etter flere intervjurunder med personlighetstester og caser, fikk han jobben! 70 000 mer i lønn og gunstigere arbeidstid. Og ikke nok med det, han har også fått seg ny kjæreste og ny leilighet.

Snakk om å forandre livet sitt!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *