Kreativ CV – innertier eller skivebom?

Posted on

Designstudenten som laget CV inspirert av Charlie og sjokoladefabrikken fikk mye positiv omtale i media. Hennes «100% raw talent» slo an i bransjen hun siktet seg inn på, og det er noe av poenget i dette innlegget.

Funker kreative jobbsøknader og kreativ CV for alle?

Nei, det gjør det nok ikke. Stuntet var en del av Charlotte Olsens avgangsoppgave ved Southampton Slent University i England; i stedet for inngang til Willy Wonkas sjokoladefabrikk skulle billetten i sjokoladen gi potensielle oppdragsgivere en mulighet til å teste hennes kompetanse. Charlotte hadde planer om å teste ut effekten i arbeidsmarkedet etter avsluttet semester. Det rakk hun ikke å forberede engang. Da media snappet opp saken fikk hun raskt henvendelser fra flere spennende byråer. Og det er ikke vanlig kost fra den kanten.

Det kommer an på profesjonen

Skal du søke jobb i kreative yrker kan det være hensiktsmessig å vise hva du er god for allerede i søknadsprosessen. Går du via bemanningsbyråer kan du derimot risikere å skape irritasjon hos rekruttererne. De vurderer en stor mengde CV-er og søknadsbrev hver uke, derfor er det viktig at de slipper å lete seg frem til informasjonen de søker for å matche  kandidat og stilling. Går du direkte til bedrifter som ikke har form og farge som forretningsidé risikerer du også å havne i feil bunke hvis søknaden blir for spektakulær. Du skal selvfølgelig forsøke å skille deg positivt ut, men gjør dette ved å få frem hvorfor akkurat du er den rette for jobben, både faglig og personlig, kort og presist. Henvis i stedet til en blogg e.l. hvis du ønsker å vise arbeidsprøver.

Rekrutterere anbefaler på generelt grunnlag at du holder både CV og søknadsbrev rent for fiffige løsninger.

Lykke til!

2 thoughts on “Kreativ CV – innertier eller skivebom?”

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *