Oppsigelse: Slik sier du opp jobben din

Posted on

Gratulerer med tilbud om ny jobb! Så snart du har mottatt, signert og akseptert det skriftlige jobbtilbudet du har fått, må du forberede deg på å si opp din nåværende stilling.

Det er gode og dårlige måter å si opp på. Du må være diplomatisk og bruke fornuften. Vær rolig, tydelig og bestemt. Ha kontroll over følelsene dine og gjør det som er riktig for deg.

Oppsigelsesmøtet

Ikke ha dårlig samvittighet for å si opp. Husk på grunnene til at du bestemte deg for å vurdere alternative muligheter. Disse kommer ikke kommer til å endre seg og at din avgjørelse er endelig og ugjenkallelig.

Det er sannsynlig at din nåværende arbeidsgiver vil bli skuffet og overrasket over å miste en verdifull medarbeider. Det er vanlig at nåværende arbeidsgiver vil prøve å endre meningen din.

  • Mottilbud: Noen arbeidsgivere vil respondere på en oppsigelse med et mottilbud ved å gi deg et nytt lønnstilbud.
  • Kritikk eller nedvurdering: Noen organisasjoner som er redde for å miste deg vil kunne si negative ting om din nye arbeidsgiver for å skape tvil.
  • Gruppepress: Kollegaer kan bli triste når en kollega sier opp, og de kan forsøke å overtale deg til å bli i organisasjonen
  • Spontan forfremmelse: Dette kan du enkelte ganger få tilbud om i et forsøk på å beholde deg.
  • Umiddelbar avgang: Dette skjer ofte hvis du går til en konkurrerende organisasjon, eller hvis du jobber med noe som er konfidensielt. Noen arbeidsgivere syntes at det å la en som har sagt opp jobbe hele oppsigelsesperioden kan påvirke de gjenværende på en negativ måte, og de er redde for at du ikke vil være produktiv i perioden.
    For å unngå å havne i disse ”fellene”, bør du forberede deg.

Forberedelser kvelden/helgen før

Skriv et oppsigelsesbrev

En skriftlig oppsigelse er en mulighet for å si hva du har å si på en kontrollert måte. Det kan være verdt å huske på at din nye arbeidsgiver kan be om å få se oppsigelsesbrevet, så husk på det positive også. Det er noen essensielle ting brevet bør inneholde:

  • Navn
  • Dato
  • Hvem det er adressert til
  • Overskrift ”Oppsigelsesbrev”
  • Når oppsigelsen gjelder fra
  • Underskrift

Dette er en gylden anledning til å takke din arbeidsgiver for muligheter du har fått. Du vet aldri når du vil treffe dine tidligere ledere igjen.

Gjør brevet kort og konsist, og inkluder hvor lang oppsigelsestid du har, og eventuell utestående lønn (inkludert feriepenger, bonus og utgifter du skal ha refundert).

Huskeliste til oppsigelsesbrevet

  • Skriv hvilken dato du ser for deg som siste arbeidsdag.
  • Inkluder et kort ”takk” i brevet og i oppsigelsesmøtet for det din arbeidsgiver har gjort for deg i løpet av tiden du har vært ansatt. Det er viktig å ta vare på relasjonene og sikre at du forlater organisasjonen med positivt fortegn. Ikke overdriv dette, du skal tross alt si opp.
  • At du ikke glemmer brevet på skrivebordet ditt, på laptop eller ved printeren så andre kan se brevet før du rekker å gi det til din leder.
  • Oppsigelsesbrevet er det siste inntrykket din arbeidsgiver sitter igjen med av deg. Vær profesjonell!

Planlegg hva du skal si og hvordan du skal si det

Understrek alltid det positive du har å si om nåværende arbeidsgiver. Du vet aldri når du treffer noen igjen, eller hvilken påvirkning de kan ha for ditt fremtidige arbeidsliv. Forbered deg på at reaksjonen kan bli emosjonell eller konfronterende, og hold deg til det du har planlagt å si. Unngå diskusjoner som kan ødelegge for gode referanser i fremtiden.

  • Vær klar og tydelig på hva du vil si og at du har bestemt deg.
  • Vær takknemlig for det du har fått være med på, og understrek at du har lært mye, at du ønsker å fullføre alt du holder på med, og at alt skal være i orden når du slutter
  • Bli enige på møtet om siste arbeidsdag og at eventuell lønn/bonus/utlegg vil bli utbetalt i god tid.
  • Hvis det er aktuelt, spør om å få en attest.
  • Hvis du trenger back-up, snakk med en venn, et familiemedlem, eller din rekrutteringsrådgiver

Oppsigelsesdagen

Avtal et møte med din leder så snart du har bestemt deg for når du vil si fra at du skal slutte.

  • Ikke utsett møtet. Nervene blir ikke bedre av å vente.
  • Ikke legg oppsigelsesbrevet på skrivebordet til din leder og gå. Brevet skal enten være innledningen til møtet, eller en bekreftelse som du leverer etter møtet for å understreke det dere har snakket om.
  • Vær klar og tydelig når du forklarer hvorfor du sier opp.
  • Husk at din nye arbeidsgiver venter på deg og gleder seg til du skal begynne – du vil være lettet når dette møtet er over.
  • Hvis det ikke er et privat sted du kan ha denne samtalen med din leder, foreslå at dere tar en kaffe eller lunsj ute.

Møtet bør være rett frem og ikke ta lang tid, spesielt hvis du viser fra starten at du har bestemt deg og du er tydelig på hvorfor.

Ting å tenke på

Uansett hva som skjer, vær hyggelig og profesjonell for å beholde et godt forhold til din leder.

Hvis du blir utsatt for noen av punktene i begynnelsen av denne guiden, husk at:

  • 85 % av dem som takker ja til et mottilbud allikevel sier opp etter seks måneder.
  • 90 % av dem som takker ja til et mottilbud allikevel sier opp etter ett år.
  • Du risikerer å miste muligheter for forfremmelse, da nåværende arbeidsgiver vil være usikker på deg og om du faktisk blir værende i organisasjonen.
  • Du risikerer å miste respekt hos dine kollegaer, da de vil oppfatte at du har blitt kjøpt tilbake.
  • Løfter i siste liten for å få deg til å bli er ofte urealistiske og blir ikke gjennomført.

Spørsmål du bør stille deg selv hvis slike situasjoner skulle oppstå er:

  • Hvorfor mener nåværende arbeidsgiver at du er verdt XX kroner nå, eller du fortjener en forfremmelse nå, når de ikke mente det i går?
  • Er umiddelbare lovnader om endring fra nåværende arbeidsgiver det beste for din videre karriere?
  • Har grunnene dine for å si opp endret seg fra i går?
  • Blir du negativt påvirket av løftet om for eksempel høyere lønn? Vil du kunne få en mindre lønnsøkning enn resten av de ansatte ved årlig justering?
  • Hvis du får negativ informasjon om din fremtidige arbeidsgiver fra din nåværende, tenk på hvorfor de gir deg denne informasjonen, og tenk på hvilket inntrykk du fikk av den fremtidige arbeidsgiveren da du snakket med dem.
  • Ønsker kollegaene dine å beholde deg fordi de ønsker stabilitet for sin egen del?
  • Ikke føl av du blir kastet ut hvis nåværende arbeidsgiver ønsker at du slutter umiddelbart. Dette kan være til det beste. Du kan starte tidligere hos den nye arbeidsgiveren, eller du kan ta en velfortjent ferie. Det handler ikke om deg, men kanskje mer om det konkurranseorienterte markedet du jobber i.

Til slutt

Tenk på at selv om det å levere sin oppsigelse ikke er en hyggelig handling, vil følelsen av lettelse og spenning når det er gjennomført være verdt det. Du kan nå begynne å glede deg til nye utfordringer.

Vær tydelig og hyggelig i både oppsigelsesbrevet og i møtet med nåværende leder. Det er lettere enn du tror. Lykke til!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *