Ord som virker

Overskriften er hentet fra helgens DN Etterbørs. Skal vi skape endringer må vi velge de rette ordene. Altså ord som virker, og som fører til ønsket handling. 

Artikkelen i DN viser til en bok av påvirkningsekspertene Goldstein, Martin og Cialdini. I samarbeid med et hotell sjekket de hvordan små endringer i et budskap til gjestene kan utgjøre en forskjell. Du kjenner nok til den vanlige oppfordringen fra hoteller om å bruke håndkleet ditt flere ganger, av hensyn til miljøet. Eksperimentet gikk ut på å bytte ut den teksten på noen rom: «De fleste som bor på dette hotellet, gjenbruker håndklærne sine minst én gang». Hvordan tror du det virket? Sammenlignet med den ordinære oppfordringen, ble 26 prosent flere håndklær gjenbrukt på disse rommene.

Vi mennesker vil helst være en del av flokken, og gjerne gjøre det samme som folk vi liker å sammenligne oss med. 

Hva slags ord er det som virker?

Et budskap må være positivt for å få gjennomslag. En pekefinger er lite motiverende, selv om eksemplet over viser noe annet. Jeg oppfattet budskapet først slik: Hvis jeg ikke gjør som de andre gjestene på hotellet, er jeg ikke så velkommen. Eller ved nærmere ettertanke: Her bor det gjester som tenker på miljøet, det vil jeg vise at jeg også gjør. 

La oss si at du har en idé

Du har fått en idé som kan skape endring. Hvordan skal du presentere den for å nå frem og få positiv respons? Hvilke ord skal du velge?

Først og fremst: Vær personlig, ta utgangspunkt i deg selv. Bruk enkle ord som beskriver den nye situasjonen i et positivt lys – slik den vil oppfattes etter at ideen din er iverksatt. Vær tydelig. Vekk følelser, og vis at du brenner for ideen din! For eksempel:

– Jeg har en idé. Jeg ser for meg at vi kan samarbeide på en mer effektiv og morsommere måte (ta en kunstpause og få øyekontakt): Om et par uker er våre fem, faste ukentlige oppgaver levert innen onsdag klokken 11.00. Etter lunsj møtes vi og drodler om stort og smått i toppen en halvtime. Stikkordet er innovasjon. Tenk hva vi kan få til sammen! (ny kunstpause, få med deg reaksjonen). – Resten av uken er det opp til hver enkelt å prioritere oppgaver. 

Antakelig ville du ha fått motforestillinger med en slik idé. Endringer virker alltid skummelt for noen. Da gjelder det å være godt forberedt.

Å imøtekomme innvendinger

Tenk gjennom mulige innvendinger, og forbered gode svar for å imøtekomme disse. Igjen er det viktig å bruke ord som virker. For eksempel: – De faste oppgavene som utføres bør vi prioritere og levere først. Det åpner for at vi kan bruke tid på å utvikle oss! Kanskje vi kan omfordele en oppgave eller to? Ofte er det slik at det man synes er morsomt – og er god til – utføres raskere og bedre.

Samtidig er det viktig å underbygge de positive effektene en endring gir. I dette eksemplet kan det å sette av en fast tid til felles idédugnad gjøre at man blir bedre kjent og tryggere på hverandre. Folk som trives sammen gjør som kjent en bedre jobb.

God argumentasjon med ord som virker, er vanskelig å motstå.

Prøv selv!

Illustrasjonsfoto: unsplash.com