Rekrutterer Behrooz: Slik unngår du feilansettelser

Behrooz


Behrooz startet sin karriere i Adecco Tromsø for seks år siden. Han har jobbet innenfor mange fagområder, og er i dag nestleder på Tromsø-kontoret. Selv er han «søring», men kjærligheten trakk ham til Tromsø og Nord-Norge.

Behrooz har en master i International Human Resource Management fra England. Det var etter endt utdanning at Behrooz flyttet til Tromsø. Selv opplevde han det som en stor overgang, å flytte fra travle London til naturskjønne Tromsø.

 Tromsø er en bedre plass og folk er mer personlige og hyggelige. I dag kunne jeg ikke tenke meg å være bosatt et annet sted. Jeg elsker plassen Kaldslettneset med sjøen, spekkhoggere, havørn og høye fjell rett utenfor vinduet!

En nestleder og rekrutterer som brenner for rekruttering

På spørsmål om hva Behrooz brenner for, er det ikke vanskelig å høre hans ekte engasjement.

– Jeg brenner uten tvil for rekruttering, og det er det jeg ønsker å drive med. Jeg kan sitte timesvis og oppdatere meg på fagfeltet, og ikke minst på kundene mine, uten at jeg ser at tiden flyr.

Behrooz legger til at han har gode verktøy og støttefunksjoner som rådgiver, noe som igjen gir kundene et konkurransefortrinn.

Behrooz er ikke i tvil om at det er dette han vil drive med. Akkurat nå er det rekruttering som er hans lidenskap. Han opplever tiden vi er inne i som utrolig spennende. Markedet er i endring, og det samme gjelder de fremtidige digitale løsningene. Dette er noe han er spesielt interessert i, og han følger utviklingen nøye.

Suksessfaktorene for en vellykket rekruttering

Mange faktorer spiller inn før man er i mål med en vellykket rekruttering. Behrooz mener det er tre ting som er avgjørende for å vinne sitt marked.

  • personlig tilnærming
  • verktøy; støttefunksjoner, både nasjonalt og globalt
  • kompetanse – vi bemanner og rekrutterer hver eneste dag

Behrooz kan fortelle om flere rekrutteringer han har løst. Han trekker frem rekrutteringen av en regnskapskonsulent som han utførte for Traasdahl, blant annet Troms Fylke sin Porche forhandler. Kandidaten var ikke på aktivt jobbsøk, men Behrooz fant kandidaten gjennom aktive jobbsøk. Dette var en kandidat som tidligere hadde utført en konsulentjobb for kunden og som viste seg å være en god match.

Omfattende søk i en mengde kanaler for å oppnå best resultat

Behrooz trekker også frem en headhunter-jobb han utførte for et verdensledende selskap som er lokalisert i Nord-Norge. Det var «über»-spennende.

– Jeg klarte faktisk å presentere flere kandiater hvorav 9 var aktuelle, 4 kom til intervju, og de endte opp med å ansette fra min search prosess.

Behrooz fant kandidatene gjennom et omfattende søk via digitale flater, åpne søk, Adeccos omfattende kandidatbase, og ikke minst via sitt eget nettverk. Han legger til at flere av kundene hans opplever at de får tilgang til kandidater de ellers ikke ville hatt tilgang til.

Et marked i endring

Markedet er i kontinuerlig endring og mange kunder ønsker fremtidsrettede kandidater som evner å prøve noe nytt, og det å tenke nytt. Mange kunder ser etter kandidater som vil utvikle seg og lære.

Adecco kartlegger den enkeltes personlighetstrekk kombinert med endringsvillighet og evne til omstilling. En del kunder har ikke tenkt så mye over dette selv, men ofte avdekkes dette under rekrutteringsprosessen.

Det avgjørende er å finne den perfekte matchen

Statistisk sett viser det seg at veldig mange er interessert i å bytte jobb hvis den rette muligheten byr seg, men det er mange som ikke aktivt søker jobb selv, forteller Behrooz.

– Vi bruker nettverket vårt som vi har bygget over 30 år, vi tar direkte kontakt med passive kandidater og vi bruker testverktøy som gjør at vi kan stille riktige spørsmål ved intervjuer. Jeg pleier å si at jeg er eksperten på menneskene, og kunden er eksperten på sitt fagfelt!

Åpen og ærlig dialog med kundene underveis i prosessen

Det er viktig å ha en åpen og ærlig dialog med kundene slik at de forstår og er realitetsorientert i forhold til dagens arbeidsmarkedet, de skal vite hva vi kan skaffe, slik at de skjønner hva de kjøper.

– Jeg selger en pære for en pære og et eple for et eple, jeg er ærlig i min tilnærming til kunden. Om det er prosesser hvor jeg vet jeg ikke har muligheten til å skaffe gode kandidater, sier jeg i fra om det, så må vi se på hva som er et absolutt krav og hva vi må se bort fra.

Behrooz avslutter med at det er viktig å tenke på alternativ kostnad, det koster å gjøre en vellykket rekruttering, men det koster mer å bomme på den. Behøver du hjelp til å gjennomgå din bedrift sitt personalbehov? Ta kontakt med oss idag. >>