OK, du har riktig kompetanse til drømmejobben, men har du de rette egenskapene?

Posted on
Ny jobb

Som leder møter jeg hundrevis av jobbsøkere i løpet av et år. Mange har de etterspurte kompetansene, men det er ikke nok for å vinne jobben.

Personlige egenskaper
Å ansette er en kostbar investering for bedriften. Opplæring og utvikling av den nyansatte krever både tid og ressurser. Derfor er det så viktig å finne den kandidaten som ikke bare har den aktuelle kompetansen, men også de rette personlige egenskapene. Jeg setter meg nøye inn i hvilke behov kunden har, også når det gjelder hvilken type personlighet organisasjonen og avdelingen trenger.

Er du skikkelig motivert for stillingen?
Leser du stillingsannonser, vil du ofte se at de er fulle av adjektiver som «initiativrik», «strukturert» og «sulten». Vi har utallige tester hvor vi kan måle kandidatenes ferdigheter og hvilken «type» de er, men testene gir kun en pekepinn om hva vi kan forvente, og ikke det totale bildet. Skal du være den rette kandidaten for en stilling, må jeg bli overbevist om at du kjenner en brennende lyst for arbeidsoppgavene, firmaet og produktene eller tjenestene du skal jobbe med. Uten denne motivasjonen hjelper det lite om ferdighetstesten konstaterer at du er rett person.

Viser du stabilitet?
Motivasjon er altså en viktig faktor, men noe annet jeg også ser etter er stabilitet. Enkelte hull i CV-en er akseptabelt så lenge de kan forklares. Men har du hoppet mellom mange arbeidsgivere, kan det i verste fall gjøre deg uaktuell for drømmejobben. Du kan bli vurdert som en usikker person som ikke vet hva du vil, eller at du er lite utholdende. Stabilitet er viktig for enhver arbeidsgiver, det gir en indikasjon på at du klarer å stå i stillingen over tid. De ønsker tross alt å investere i en ressurs for fremtiden.

Er du troverdig?
Det er også en fjerde ting jeg er på utkikk etter, nemlig troverdighet. Dette gjelder kandidater til alle typer stillinger, og særlig når jeg rekrutterer ledere. En kandidat som er åpen, har selvinnsikt og som rett og slett fremstår som ærlig og redelig skiller seg positivt ut. Dette er viktige egenskaper for samarbeid mellom alle nivåer i en bedrift, det motiverer de ansatte og skaper en forutsigbarhet som er fruktbart for arbeidsmiljøet.
Ha dette i bakhodet når du skal søke ny jobb. Kompetanse er viktig, men hvilke personlige egenskaper vil du legge vekt på under et jobbintervju? Kanskje du har egenskaper som er gull verdt for en ny arbeidsgiver!

Lykke til.

Lisbeth H. Holen
Leder Adecco Sørlandet

Lisbeth H. Holen
Leder Adecco Sørlandet

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *