Seks steg for å finne motivasjonen

Posted on

Til tider kommer negative tanker sigende, uansett hva du driver med. Her kommer noen tips til hvordan du kan holde motivasjonen oppe i arbeidslivet, på idrettsbanen og ellers i livet.

1) Vær uredd

Å prøve noe nytt kan være skremmende for de fleste, og det er lett å tenke negativt. Du glemmer det vi ønsker å oppnå, og blir i stedet travelt opptatt med å unngå de negative tankene. Ikke la frykten holde deg tilbake. Det er lett å snakke om alt du bør gjøre. Ta tak, få ting gjort og forvent mer av deg selv.

2) Definer målet ditt og planlegg hvordan du skal nå det

En positiv innstilling er ikke nok, du må også vite hva som skal motivere deg. Sett deg konkrete mål, gjerne delmål, og skriv dem ned. Evaluer deg selv på månedsbasis. Vit hva du har lyst til å oppnå.

3) Ikke ha for mange mål

Har du altfor mange mål kan du bli stresset og umotivert. Sett deg heller færre, oppnåelige mål, som du igjen kan dele inn i flere delmål. Let etter løsninger, ikke problemer.

4) Ha det gøy!

Det burde være et mål i seg selv. Har du det gøy på jobb eller på idrettsbanen, så blir det ikke vanskelig å komme seg opp om morgenen eller ta på seg treningstøyet. Slutt å bekymre deg for ting du ikke får endret. Bekymring er en gyngestol. Den gir deg noe å gjøre, men du kommer ingen vei.

5) Tilegn deg kunnskap

Jo mer du vet om et spesifikt tema, jo tryggere vil du føle deg. Og jo tryggere du føler deg, jo mer motivert blir du. Lær av andre som har gjort det samme. Ingenting er som en god suksesshistorie for å øke din egen motivasjon!

6) Belønn deg selv

Riktig belønning gir riktig motivasjon, og i blant er det lov å unne seg noe når man har nådd delmålene sine eller hovedmålet sitt. Middag med gode venner eller en weekend utenlands kan være et eksempel på en belønning som gjør at du ønsker å yte litt ekstra.

1 thought on “Seks steg for å finne motivasjonen”

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *