Slik får du respekt på jobb

Posted on

Sosial intelligens er en egenskap som rekrutterere setter høyt. Dette er kort og godt evnen til å tilpasse seg andre. Typiske kjennetegn ved mennesker som har høy sosial intelligens er at de er gode forhandlere, forstår andres intensjoner og situasjon, har lett for å omgås andre og kommuniserer godt. Det hjelper lite å være supersmart om du ikke greier å formidle dine ideer og tanker til andre. Heldigvis er det noen grep du kan gjøre for å trene opp dine sosiale ferdigheter på jobb og i livet generelt.

Her er mine ti tips.

  1. Lytt
    Selv om vi har to ører og én munn, er de færreste bedre til å lytte enn å snakke. Altfor mange venter bare på sin tur til å åpne kjeften og komme med sitt poeng. Å være tilstedeværende er en sosial ferdighet som de færreste prater om, men som de fleste setter utrolig pris på. Noen mennesker er bare så behagelig å snakke med, og ofte er nettopp det fordi de virkelig lytter, stiller relevante spørsmål og viser oppriktig interesse for hva den andre sier. Begynner du å bruke ørene mer, vil du tilegne deg mer kunnskap og bygge tettere relasjoner med de rundt deg.
  2. Ha øyekontakt
    Hodet opp og henda vekk fra mobilen, takk! Kanskje jeg overreagerer litt. Men å prøve og ha en samtale med en som har øynene festet i mobilskjermen, gir meg lyst til å kaste den i veggen. Om det er noe som er såpass viktig at du ikke kan frigjøre deg fra teknologien, får du heller si at du ikke har tid akkurat nå. Å se den du prater til inn i øynene er vanlig folkeskikk, i tillegg til at det åpner ørene, jager vekk andre tanker og gjør den du snakker med mer oppmerksom på hva du sier.
  3. Velg riktig sted til riktig tid
    Det er mange måter du kan kommunisere med kolleger på, men pass på at du velger riktig sted til riktig tid.  Å for eksempel gi kritikk via epost, kan være en dårlig idé fordi mottakeren ikke kan høre stemmen din eller lese kroppsspråket ditt. Da kan én fjær, fort bli til ti høns. Til og med en kommafeil, kan forandre meningen i en setning dramatisk. Det er en stor forskjell på ” «Heng ham ikke, vent til jeg kommer» og «Heng ham, ikke vent til jeg kommer»”. I tillegg er det viktig å tenke på når det er passende å ta opp noe.  Unngå å gi negative tilbakemeldinger foran andre. Det kan være nedverdigende for den som blir kritisert, og vil putte deg i et dårlig lys.
  4. Differensier mellom å være bestemt og aggressiv
    Det er helt greit å være bestemt og ha sterke meninger om ting, men pass på at du ikke tråkker over en grense som gjør at du blir oppfattet som aggressiv framfor lidenskapelig (så lenge det ikke er intensjonen da). Her har tonefallet, kroppsspråket og hvordan du ordelegger deg mye å si. Unngå kategoriske ord som ”alltid” og ”aldri” og velg kampene dine med omhu. Noen ganger er det bedre å holde kjeft.
  5. Pass på kroppsspråket
    Men for all del, pass på hva du kommuniserer når du holder kjeft. Hva du viser med kroppen sier nemlig mer enn det som kommer ut av munnen. Undersøkelser viser at ord betyr kun ti prosent, mens resten er hvordan vi utrykker oss med ansiktet, posituren og kroppen. Med de riktige gestene og bevegelsene, vil du yte mer respekt på jobben, og heldigvis kan vi øve oss på dette.
  6. Håndter kritikk
    Ingen mennesker er perfekte, så slutt og sutr om du mottar litt kritikk. Hvordan du håndterer kritikk, har mye å si for hvordan du oppfattes av de rundt deg. Hvis kritikken er konkret, saklig og konstruktiv, så ta den imot med en åpen holdning og bruk den positivt. Ja, snu det til din fordel og gjør noe med det. Mener du at kritikken er uberettiget, prøv likevel å være saklig og si på en ordentlig måte hvorfor du er uenig. Hvordan håndterer du kritikk?
  7. Vær fleksibel
    Noe som virkelig irriterer meg er mennesker som umiddelbart sier nei uten å tenke seg om eller som gjør ting vanskeligere enn det er. Er du fleksibel og har en ”ja-innstilling” til ting generelt i livet, vil det reflektere tilbake på deg.
  8. Smil!
    Har du vært rundt noen som bare stråler? Det er nesten umulig å ikke føle seg bra. Studier viser at noe så enkelt som å se en annen smile, ubevisst aktiverer musklene i ansiktet for å gjøre det samme uttrykket. Ikke bare er et smil smittsomt, forskning viser også at det reduserer stress, og får deg til å virke mer sympatisk, trygg, pliktoppfyllende og stabil. Dette er egenskaper som alle setter pris på hos en kollega, ikke sant?
  9. Vær ydmyk og vis respekt
    Ydmykhet er en av de viktigste egenskapene for å bli sosialt akseptert, spesielt i Norge hvor det er flat struktur og janteloven stiller sterkt. Enten det er resepsjonisten, øverste leder eller han som gjør rent på bygget, møt dem med respekt og åpenhet. Ofte er det de du forventer minst av, som sitter på de mest spennende historiene.
  10. Vær deg selv
    Til syvende og sist, vær deg selv. Hvis du er påtatt selvsikker vil det farge kroppsspråket ditt, og andre vil merke at du ikke er oppriktig uansett hvor hyggelig og imøtekommende du forsøker å være. Karisma er tilstedeværelse ved å være opptatt av andre og ha lyst til å møte andre folk. Det er et håndverk som krever at du har øvd deg på å være tilstede i deg selv og lytte med kroppen. Det verste man kan gjøre mot seg selv er å repetere eller gjenskape et ideal skapt av andre. Å tørre å være seg selv betyr at man må tørre å stå litt ustøtt av og til, for først da kan vi lete etter balansen og finne den.  I det øyeblikket du godtar deg selv vil du utstråle tillitvekkende selvsikkerhet.

6 thoughts on “Slik får du respekt på jobb”

  1. Hei, jeg jobber som resepsjonist, og er stolt av det. Synes «dama i resepsjonen» ikke høres ut som noe du ville kalt deg selv om du var resepsjonist? Ellers mange nyttige tips her 🙂

  2. Ja, hvem ville du ønske å møte igjen? Personen som kom med usaklig kritikk og var aggressiv i tillegg, eller den som var hyggelig og imøtekommende? For min del ville det bli sistnevnte.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *