Tabbene du bør unngå i ny jobb

Posted on

Selvfølgelig er du nervøs. Dag én i ny jobb er som første dagen på skolebenken. Du kjenner ingen, du stresser over hva du skal ha på deg og er redd for at du ikke strekker til. Du gjør feil og må lære av disse. Men som nyansatt er det ingen som forventer at du skal gjøre alt riktig med en gang. Allikevel, er det noen tabber som er mindre akseptable enn andre.

Prøve å være superstjerne med en gang

Du ønsker sikkert å gjøre et godt inntrykk, og vil vise dine kolleger hva du kan. Men ro deg ned to hakk nå! Det er ingen som liker en overselvsikker nyansatt som vil forandre alt med en gang. Sterk fremheving av egen person eller egne ferdigheter, kan bli mottatt negativt av dine kolleger. Riktignok vil din leder og dine kolleger gjerne vite hvem du er og hva du står for, men ikke spill superstjernen som setter alle andre i skyggen.

Bruk ørene og bli kjent med bedriften, før du prøver å løse avdelingens utfordringer. Først når du vet hvordan ting fungerer og har satt deg inn i bedriften, kan du komme med forslag til forbedringer og nye løsninger.

Ikke stille spørsmål

Alle har vært nye en gang, og har forståelse for at du ikke vet og kan alt med en gang. Er du usikker på noe, spør kollegene dine om hjelp. Det er mye bedre å stille spørsmål, enn å gjøre feil som må fikses i etterkant. Dessuten setter de fleste pris på å kunne være til hjelp.

Snakke om tidligere arbeidsgiver

Du burde ikke snakke for mye om eksen til en ny kjæreste. På samme måte burde du være forsiktig med å snakke for mye om din tidligere arbeidsplass til dine nye kolleger. Du har helt sikkert lært mye fra ditt forrige arbeidsforhold som vil komme til nytte i din nye jobb. Allikevel pass på at det ikke blir for ofte og at det er positivt vinklet. Negative historier om andre får dine nye kolleger til å frykte hva du vil si om dem når de ikke er tilstede. For mange historier fra forrige jobb kan gi inntrykk av at du sliter med å akseptere at du nå er del av et nytt team.

De fleste synes det er kjedelig å høre om tidligere forhold, i tillegg til at det kan skape inntrykk av at hjertet ditt hører til et annet sted.

Love for mye

Selv om du vil vise engasjement, skal du være forsiktig med å love for mye. Det er mye bedre å si at du ikke har kapasitet akkurat nå, enn å ta på deg arbeid du ikke får gjennomført. Dette kan føre til at dine kolleger ikke får levert i tide, som igjen skaper mistillit til deg.

Late som du forstår

Å bløffe om hva man kan eller har forstått blir lett avslørt og vitner om svak personlighet. Gjør heller aktivt bruk av din status som ”nyansatt” og vær åpen på hva du ikke har forstått og hva du trenger å få forklart på nytt. Dette skaper et inntrykk av seriøsitet og ærlighet som dine kolleger vil sette pris på.

Involvere deg i kontorsladder

Det vil ofte være kontorsladder og ulike ting som folk er misfornøyde med på arbeidsplassen. Å holde et åpent sinn er viktig for deg som nyansatt. At du er ny betyr at du ennå ikke er påvirket og farget av sladder, konflikter og fordommer som måtte finnes på ny arbeidsplass. Dette er en status som du bør verne om og som du kan bygge din integritet på fremover.

Kle seg upassende

Å kle seg profesjonelt er sikkert en selvfølge for de fleste, men er allikevel viktig for å ikke sende ut feil signaler.

Kle deg for jobben du har, ikke jobben du hadde. Legg merke til hva arbeidsgiveren og de andre har på seg når du er på intervju.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *