Tullball om Facebook Timeline

Posted on

Arbeidsgivere jubler for den nye tidslinjen til Facebook, for nå kan vi finne ut alt om deg  …eller?

Det har vært gøy å følge dekningen om Facebooks nye funksjon i diverse medier. Med tanke på hvor mange som er på Facebook (nesten 2,6 millioner i Norge, sist jeg sjekket) er det antakelig ikke rart at endringer der får oppmerksomhet. Til og med jeg er blitt bedt om å kommenterer den nye tidslinjen. Det gikk naturligvis på hva dette vil bety for jobbsøkere. Hypotesen var at nå som ”alt” kommer frem vil det bli en slags gavepakke til arbeidsgivere, og nå må jobbsøkere passe seg.

Her er det mange misforståelser ute og går.

Privat Facebook

For å ta den mest konkrete først, om Facebook: De aller, aller fleste har en lukket Facebook-profil. Det anses som en privat kanal – i motsetning til for eksempel LinkedIn – og flertallet deler kun innhold med de menneskene man har akseptert som venner. En rekrutterer som gjør nettsøk vil derfor nesten aldri finne treff i Facebook-profiler.

Facebook er også det sosiale mediet som kanskje er lettest å sette opp filter på. Det finnes egne blogger og sider som har som hovedtema å forklare hvordan du kan tilpasse innstillingene så du viser det du vil til hvem du vil. Men noen har også en åpen profil, bevisst eller ubevisst, og da vil vi kunne få opp ting derfra.

Da er det viktig å ha klart for seg at endringen i tidslinjen til Facebook først og fremst er kosmetiske. Noe er blitt enklere å finne, men det som ligger åpent om deg nå, lå åpent om deg før. Hvis det ligger noe der du ikke ønsker at folk skal se bør du fjerne det. Og sånn sett er tidslinjen en ypperlig sjanse til å rydde litt og å gå gjennom innholdet på siden din.

Vit hva som står

Mitt råd er at du bør vite hva som ligger om deg på nettet – og tenke over hvem du snakker med i ulike kanaler. Du snakker antakelig annerledes til kjæresten din enn til din sjef. Når du søker jobb, er det ytterligere et element at du snakker til en som skal vurdere deg i den sammenhengen.

Men ikke stress for mye. Selv lurer jeg alltid litt på hva media mener vi arbeidsgivere skal finne ut om en jobbsøker som er så negativt? Om en arbeidsgiver skulle finne noe som er privat er ikke det en katastrofe. Folk flest har vært på fest en gang i løpet av livet. En del av dem også med kamera til stede. Det skal være noe helt spesielt for å relatere det til en jobbsøknad. Og skulle det dukke opp noe som rekrutterer reagerer på, bør du få en sjanse til å forklare saken.

Dette er en myte som har fått vokse fritt, om jobbintervjuer, søknader og også sosiale medier – at en rekrutterer har nærmest negativ intensjon i møte med jobbsøkere.

Vi er ikke ute etter å ta deg. Vi vil bli kjent med deg.

Lurer du på hva vi får opp om deg når vi gjør søk? Sjekk selv. Vi bruker stort sett google, og får opp de treffene du selv vil få. Det er ikke jålete å google seg selv, alle bør vite hva som ligger om seg selv på nettet.

Positivt potensial

Jobben vår er å finne riktig person til dem vi rekrutterer for. Adecco var den første i vår bransje med retningslinjer for hvordan vi skulle bruke nettsøk av kandidater (2009). Hensikten er å bekrefte opplysninger du har gitt, og å få mer informasjon om hvem du er. Riktig bakgrunn og kompetanse, ja, men også at du vil trives og passe inne miljøet.

Det ligger også et undervurdert positivt element i sosiale medier. Det er en flott kanal for å kunne vise deg frem og også promotere deg selv når du søker jobb. Riktig bruk kan faktisk gi deg mulighet til å gi akkurat det førsteinntrykket du vil.

Men det kommer vi tilbake til.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *