Vil du selge meg noe?

Har du noen gang fått en e-post med et tilbud du bare ta, hvis ikke er du dum? Jeg får en del slike. De vil så gjerne selge meg noe, men bommer totalt. Så har vi dem som skaper solid avstand til meg som mottaker, et tilbud var skrevet så høytidelig at jeg kunne sendt det til kongen – og det kom fra en privat e-postadresse.

Spar tid for deg selv og mottakeren

Mange tar i med gaffel. De vil så veldig veldig gjerne selge meg noe. Tilbud skrevet så kronglete og innviklet at jeg ikke skjønner hva selgeren selger. Det hender jeg likevel jobber meg gjennom teksten hvis jeg aner noe interessant, men som oftest lar jeg det være. Selgeren har kastet bort tiden sin, og jeg sitter igjen med et dårlig inntrykk.

Tenk som en redaktør

Kutt, kutt og kutt. Vi får stadig mer å gjøre, du vet den berømmelige tidsklemma. Begynn med det viktigste! Fanger det interessen, så vil leseren få med seg resten. Jeg har ikke tid til å lese en A4-side om hvor fantastisk det er å ha brandet vann, en kopimaskin som spiller musikk, betale en månedslønn for et avisoppslag eller et eller annet fantastisk.

Få noen til å se over det du har å by på

Man ser seg fort blind på egen tekst. Få noen til å lese gjennom innsalget ditt. Gjerne en som ikke vet hva du jobber med, f.eks. en du har studert sammen med – alle andre enn den kollegaen som jobber med akkurat det samme som deg.

Vær proff og passe personlig

Det er fint med en profesjonell tone, men når du føler at vedkommende skulle snakket med kongen og ikke deg, så faller man litt gjennom – det gjelder både skriftlig og muntlig. I den andre enden av skalaen: Å bruke navnet mitt til det kjedsommelige er bare irriterende.

Spiss budskapet ditt uansett hva du skal selge

Skal du f.eks. selge inn deg selv for å komme til intervju, få frem det viktigste du kan bidra med i akkurat den stillingen du søker. Du har noen sekunder på deg til å vekke interessen hos mottaker. Hvilke tre egenskaper kan du trekke frem som vil gjøre en rekrutterer interessert i få vite mer om deg? Les annonsen nøye, svar på det de spør etter, google bedriften og lag en kort og presis tekst om hva nettopp du kan tilføre i den stillingen.

Legg teksten bort, og les gjennom på nytt

Man er aldri utlært, det samme gjelder «salgspitch». Legg det bort i noen dager. Puss på det innimellom. Det er fint å gå gjennom innholdet med jevne mellomrom slik at det utvikles i takt med deg.

Gjør teksten personlig

Gjør noe ekstra som fanger leserens oppmerksomhet. En ordrik tekst uten godt innhold går fort i søppelkassa før man rekker å komme til rosinen i pølsa.

Les det høyt

Les teksten høyt. Høres det bra ut? Er det interessant? Vekker du tillit? Kjennes det bra, klapp deg på skulderen og send i vei.

Illustrasjonsbilde: freeimages.com

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *